A cél a helyi gazdaság élénkítése
Folyamatos az igény a helyi szakemberek, kézművesek stb. elérhetőségeire a Falufórumon, ezért először – önkéntes alapon – egy táblázat állt össze, majd egy Facebook csoport (Vegyél Jenőit), Dániel Mihály helyi lakos pedig – ingyenes felajánlásként – egy külön weboldalt is létrehozott: pilisborosjenoinfo.hu.
A készítő engedélyével Pilisborosjenő Község Önkormányzata saját honlapjáról is elérhetővé tette az adatbázist, mert egyezik azzal a célkitűzéssel, hogy helyzetbe hozhassuk a helyi vállalkozásokat úgy, hogy felhívjuk rájuk a lakosok figyelmét. A pilisborosjenoinfo.hu weboldal tehát a pilisborosjeno.hu Otthon vagyok / Közérdekű menüpontja alól is elérhető. Nagyon sok termék és szolgáltatás elérhető helyben is, nem szükséges hozzá a városba utazni vagy onnan vállalkozót kihívni. Ha a helyieket részesítjük előnyben, azáltal támogatjuk a fenntarthatóbb gazdaságot, mert kevesebbet utazik az áru, a szolgáltató vagy maga a vásárló. A helyi munkahelyek iparűzési adója is helyben marad és a helyieket szolgálja. Ráadásul új kapcsolatok is születhetnek, épülhet a közösség.
Dániel Mihálynak ugyanezek voltak fontosak, és amikor több ideje lett, mert nyugdíjas, olyan elfoglaltságot keresett magának gondozott kertje és unokái mellett, ami érdekes kihívást jelent számára, amellett, hogy a közösség számára is hasznos. Például egy új tartalomkezelő rendszer megismerése is ilyen volt és mivel maga is informatikus vállalkozóként dolgozott több évtizeden át, sőt azon belül is családi vállalkozást vittek, érdekli sorstársai élete is. Ráadásul feleségével mindketten olyan településekről (Szabolcs illetve Komárom megyékből) érkeztek Pilisborosjenőre, ahol hozzászoktak, hogy a napi ügyes-bajos dolgokat helyben el lehetett intézni, ritkán kellett bármiért beutazni a városba. És így volt ez településünkön is a hetvenes években, amikor az Újtelepre költöztek. A falu elején, az alsó buszmegállótól az Ezüsthegy felé fekvő részen akkoriban még csak néhány ház állt és elhagyott szőlők voltak sok-sok gyümölcsfával. Az ott építkezők sokáig kerítéseket sem húztak, a gyerekek szabadon futkároztak át a többi kertbe. A falu ezen részére az ország minden részéből költöztek olyan emberek, akik Budapest közelében akartak lakni, vidéki közegben.
Talán a kisebb ismertség és az, hogy nincs fent a Facebookon, okozza azt a nehézséget, hogy a vállalkozók köztudatában még nincs benne a weboldal, és Misi e-mailes megkeresésére nem reagáltak, de önkormányzati részről is hibádzott a nagyobb publicitás megadása, amire nagyobb gondot fogunk fordítani a következő időszakban, hogy pár hónap múlva már a lakosoknak is rutin legyen az oldal felkeresése, ha szükségük van valamire. Mivel nagyon fontos, hogy ne csak egy száraz adatbázis legyen a dolog, hanem személyes profilok gyűjteménye, ezért biztat mindenkit a bemutatkozásra is. Több vállalkozásról készült már portré például a Zsákfalvi Riporterben, ezeket is érdemes lehet ott megjeleníteni. Mihály webshop lehetőséget is szeretne nyújtani azoknak, akik nem akarnak/tudnak saját weboldalt üzemeltetni.
Fontos szempont a bizalmi elem, az, hogy lakosok ajánlják a vállalkozásokat, ezért nemcsak vállalkozások jelentkezhetnek – legtöbbjük pozitív megítélése eleve közismert –, hanem lakosok is azokat, akik számukra már beváltak. Így aztán nem kell azzal időt eltölteni, hogy a Facebookon kérdezgetjük egymást, mert már közösen létrehoztuk a falu saját adatbázisát. Ha egy vállalkozás típus még nem érhető el helyben, akkor lehet környező településekről is ajánlani kisvállalkozásokat.
„A területfejlesztési beavatkozások – a térségi erőforrások oldaláról – két alapvető megközelítésben tervezhetők. Az egyik esetben a hiányzó erőforrásokat kívülről pótoljuk, vagyis befektetőket telepítünk le a térségben, vagy jelentős támogatásokat adunk az ottani fejlesztésekhez. A másik esetben arra törekszünk, hogy feltárjuk a térség saját erőforrásait, és ezeket az erőforrásokat próbáljuk minél hatékonyabban hasznosítani, „képessé téve” erre a helyi szereplőket. Kézenfekvő, hogy a lakosság szükségleteit a helyi vállalkozások szolgálják ki egyre nagyobb mértékben. A területfejlesztési gyakorlatban ez a két megközelítés nem zárja ki egymást. A helyes megoldás e két logika az adott térség számára optimális ötvözetének alkalmazása. (…) Kifejezett cél, hogy az adott gazdasági tevékenység eredményei helyben hasznosuljanak, akár mint megvásárolható termék, elérhető szolgáltatás, vagy mint munkahely és jövedelem. Vagyis a helyi gazdaságfejlesztés nem egyszerűen helyi, hanem helyi érdekű gazdaságfejlesztés. A helyi piacot kívánja a helyi vállalkozások és gazdasági tevékenységek ösztönzésével támogatni, a helyi közösség érdekében.”
(TERÜLETFEJLESZTÉSI FÜZETEK 2. Helyi gazdaságfejlesztés Ötletadó megoldások, jó gyakorlatok)