Az ülés felvétele:
A 2024. január 31-i képviselő-testületi ülés döntéseiből:
→ Beszámoló a Képviselő-testületi határozatok végrehajtásáról
A 2024. január 31. napjáig született, lejárt határidejű képviselő-testületi határozatok végrehajtásáról a beszámolót a képviselők elfogadták.
-> Javaslat Pilisborosjenő Község Önkormányzatának szociális ellátásokról szóló 3/2015 (II. 26.) önkormányzati rendeletének módosítására
Az Sztv. 45. § (3) bekezdése értelmében a képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást köteles nyújtani. Ez esetenként ütközhet a jelenlegi helyi szabályozással – Szociális ellátásokról szóló 3/2015 (II. 26.) önkormányzati rendelet 4. § (4) -, miszerint ugyanazon családnak, illetve egyedül élő kérelmezőnek évente legfeljebb négy alkalommal adható települési támogatás. A testület a Pest Vármegyei Kormányhivatal Főispánja törvényességi felhívásának szellemében javította az rendelkezést, hogy az szellemiségében megfeleljen a törvényességi felhívásban foglaltaknak. Ennek értelmében rendkívüli települési támogatást annyiszor lehet egy lakosnak az év során nyújtani, ahányszor létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet miatt igényli.
→ Javaslat 2024. évi költségvetés irányelveinek elfogadására
Az önkormányzat tárgyévi gazdálkodásának alapja a költségvetési rendelet. A költségvetés tervezését, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény, a továbbiakban: Áht.- és a törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet szerint készül. Ebben az évben a hivatal munkatársai költségvetés készítéséhez egy új táblarendszert alkalmaznak, melyet a fejlesztője kifejezetten önkormányzatok számára készített. A táblák kitöltése hosszabb időt vett igénybe, de várhatóan könnyebb lesz az alkalmazása. A jelenlegi változat az új normatívák alapján készült és csak minimális saját vállalást (civil támogatás, téli időjárás elleni védekezés, átlag 10 %-os illetménynövekedést és az áthúzódó kötelezettségeket) tartalmaz. Az illetménynövekedés még így sem tudja az inflációt teljes mértékben fedezni (a KSH szerint mértéke 2023. évben 17, 6 %) csak hatását csökkenti. Minden egyéb fejlesztés céltartalékban fog szerepelni, amelynek felhasználása a bevétel oldal tényleges teljesülése után engedélyezett. A bemutatott táblák – lásd előterjesztés mellékletében – alapján a költségvetés teljesíthető, a költségvetés kiegyensúlyozott. Az egyes kiadásokat a kötelezően teljesítendő feladatok és az elnyert pályázatok megvalósítása határozzák meg. A tervezett beruházások biztosítják az önkormányzat vagyonának gyarapodását és fejlődését. A testület a javaslatot elfogadta, a költségvetési rendeletet várhatóan február 8-án fogják elfogadni.
→ Javaslat a Német Nemzetiségi Önkormányzattal történő együttműködés céljából megkötött közigazgatási szerződés felülvizsgálatára
Pilisborosjenő Község Önkormányzatának Képviselő-testülete úgy dönt, hogy a Német Nemzetiségi Önkormányzattal jelen előterjesztés melléklete szerinti Közigazgatási szerződést felülvizsgálta, az ahhoz tartozó szabályzatokat megismerte. Felkéri és felhatalmazza a Polgármestert a Közigazgatási szerződés ismételt aláírására, ellenjegyzésére.
→ Javaslat a 2024. évi közmeghallgatás időpontjainak kitűzésére
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 54. § meghatározása szerint a képviselő-testület évente legalább egyszer előre meghirdetett közmeghallgatást tart, amelyen a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői a helyi közügyeket érintő kérdéseket és javaslatot tehetnek. Az elhangzott javaslatra, kérdésre a közmeghallgatáson vagy legkésőbb tizenöt napon belül választ kell adni. Ebben az évben az alaptörvény tizenegyedik módosítása értelmében az európai parlamenti választással egyidőben kell megtartani az önkormányzati választásokat Magyarországon. Ezért 2024-es magyarországi önkormányzati választást 2024. június 9-én tartják. A képviselőket és polgármestereket az alaptörvény értelmében kivételesen 4,5 évre (2024 őszétől 2029 tavaszáig) választják. Az Alaptörvény „ZÁRÓ ÉS VEGYES RENDELKEZÉSEK” része a következő 27. ponttal egészült ki: „27. A Magyarország Alaptörvényének tizenegyedik módosításával megállapított 35. cikk (2) bekezdését a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek 2019. évi általános választását követő helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek általános választására is alkalmazni kell azzal, hogy a 35. cikk (3) bekezdésétől eltérően a hivatalban lévő képviselő-testület és polgármester megbízatása 2024. október 1-jéig tart.” Ez azt jelenti, hogy azok a képviselők, akik a 2024. évi választáson nem indulnak, azoknak a megbízatása 2024. október 1-jéig tart. Akiket pedig június 9-én választanak meg, azoknak a 2024. október 2. napján kezdődik. A fentiekre tekintettel a korábbi évektől eltérő módon a közmeghallgatás időpontját célszerű lehet ennek figyelembevételével meghatározni, hogy az újonnan megválasztott képviselők is részt tudjanak venni az eseményen. A képviselő testület ezért a közmeghallgatás időpontját március 21. 17 órára tűzte ki azzal, hogy az új testületre vonatkozó közmeghallgatásról nem szeretne dönteni.
Az ülés ezt követően zárt üléssel folytatódott az Iskola utca 7/A bérletére vonatkozó kérelmek és a Díszpolgári cím adományozására érkezett javaslat elbírálása.