- Elöljáróban: mind a képviselőtestület, mind számomra nagyon fontos a pilisborosjenőiek által használt tömegközelekedési lehetőségek javítása, különösen a kötöttpályás tömegközlekedés hozzáférésének fejlesztése, a gyalogos és kerékpáros közlekedés infrastruktúrájának fejlesztése, ezen közlekedési módok ösztönzése. Annak érdekében, hogy ne kelljen autót használni és növelni a gépjárműforgalmat – illetve azokra is gondolva, akiknek nincsen vagy valamilyen okból nem tudnak saját gépjárművet használni. Magam is rendszeresen tömegközlekedem, a legtöbb nehézségről van személyes tapasztalatom is. Nagyon örültem, hogy 2019 után elnyert első uniós finanszírozású pályázatunk külső településrészi autóbusz-közlekedéssel is kapcsolatos: a tömegközlekedés feltételeinek fejlesztéséről, a Bécsi úti buszmegállókat összekötő Kövesbérci utcai gyalogátkelő létrehozásáról, a településrész elhagyott buszváróinak és buszöbleinek felújításáról szólt. A Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Programban 333.890.944 Forint uniós támogatást nyertünk erre a külső településrészi lakossági fejlesztési igények felmérése, priorizálása és a pályázati kiírás lehetőségeit összehangolva. Több alkalommal találkoztunk döntéshozókkal tömegközlekedés és közlekedésbiztonsági fejlesztési lehetőségek kapcsán – magunkkal vive a többször, különböző módokon összegyűjtött lakossági igényeket. A Bécsi úti járda teljes pilisborosjenői szakaszát megterveztettük és zajlik a szakaszok kivitelezésére a forrásteremtés, a problémát jól látó Pest Megyei Közút Igazgatóság támogatásával évek óta pályázunk erre, jelenleg is elbírálás alatt van az egyik járdaszakaszra beadott idei pályázatunk.
Remélem senki nem gondolja komolyan, hogy jelentős erőfeszítést teszünk a tömegközlekedés körülményeinek fejlesztéséért, majd támogatjuk annak lerontását. (Ha mégis, akkor téves a gondolata.)
Az immár a MÁV-Csoporthoz tartozó Volánbusz kollégái évek óta lakossági igények sokaságát kapják rendszeres igényfelméréseikben és azokon kívüli kommunikációs csatornákon is, melyek döntően arról szólnak, hogy pilisborosjenőiek és ürömiek sokasága szeretne jobb és gyakoribb kötöttpályás (vasút, hév, villamos) kapcsolódást a főváros irányába. Az elmúlt időszak országos folyamatai, tömegközlekedési cégek (Volánbusz, MÁV, HÉV) integrálása a MÁV-csoportba, illetve az az érzékelhető prioritás, hogy a buszjáratok a kötöttpályás tömegközlekedésre, a vasútra ráhordást segítsék, szintén ezt a lakossági igényt támogatták. Az igényt Üröm Község Önkormányzata 2025. márciusi személyes egyeztetésen továbbvitte az autóbuszos közszolgáltatás témában döntéshozók felé, akik 2025 tavaszától aktívan foglalkoznak a kérdéssel.
A MÁV-Csoport szakemberei az elmúlt félévben megvizsgálták a térség forgalmi adatait, forgalomtechnikai szakértőik terepszemlét tartottak az útvonalon és a lehetséges fordulóknál, végállomásokon, forgalomszámlálási adatokat tekintettek át, kollégáik kikérték Üröm, Solymár és Pilisborosjenő önkormányzatának véleményét és ezek után úgy döntöttek, hogy 2025. őszétől a Budapesti Közlekedési Központtal együttműködésben megváltoztatják a 218-as, a 800, 820, 830, 832, 840, 848-as (valamint a részben kapcsolódó 64-es busz járatcsaládhoz tartozó) buszok menetrendjét. Erről itt kommunikáltak az augusztus 21-ei napon: https://www.mavcsoport.hu/mavinform/jelentos-fejlesztesek-volan-jaratok-menetrendjeben-10-es-fout-tersegeben-uj-illetve-bovulo
A falunkat és Ürömöt közvetlenül érintő legnagyobb változás röviden az, hogy a
– jelenleg Budapest, Szentlélek tér és Solymár, Auchan áruház között közlekedő 218-as busz szeptember 1-től Üröm településközpont érintésével a Pilisborosjenő, autóbuszforduló végállomás között fog közlekedni. Ennek eredményeképpen Aranyvölgy vasútállomás megállóhelyen egész nap 30 perces követési idővel, mintegy 90 járat esetében válna biztosítottá a vasúti átszállási kapcsolat, illetve a reggeli időszakban a Nyugati pályaudvar felé közlekedő sűrítő vonatokra is megvalósulna az átszállási lehetőség. Továbbá a HÉV közvetlenül elérhetővé válna mind Ürömről, mind Pilisborosjenőről.
– a Solymár Auchan áruház megállóhely 10-es számú főút irányú kiszolgálása változna, a kiszolgálást a 2025. szeptember 1 után a 830-es (Budapest-Solymár-Pilisszentiván-Pilisvörösvár-Pilisszántó) autóbuszvonal járatai biztosítanák, mely kínálatot egyes időszakokban a 820-821-es (Budapest-Pilisvörösvár-Pilisszántó) vonal járatai egészítik ki.
A részletes menetrendi adatok kidolgozása az önkormányzati véleménykérésekkor még folyamatban volt, ezt mi is csak augusztus közepén a menetrendek.hu oldalról, lakossági levelekben említve láttuk. Ennek gyors áttekintését követően Ürömmel közösen kezdeményeztünk egyeztetést a kérdésben a jövő hét elejére a MÁV-Csoport témáért felelős kollégáival.
Amikor a MÁV Személyszállítási Zrt. 2025. június 26-ai levelében megkeresett azzal az elképzeléssel, hogy a jelenleginél kedvezőbb vasúti átszállási lehetőségeinek kialakítása érdekében változtatást tervez, melynek lényegi eleme az, hogy a 218-as busz útvonalváltoztatásával tudja biztosítani a kötöttpályás vasúti- és HÉV-csatlakozás fejlesztését, akkor jeleztem, hogy nagyon örülünk neki, hogy meghallották a lakosok sokaságának óhaját, ugyanakkor fontosnak tartjuk, hogy a fejlesztés úgy valósuljon meg, hogy ne a külső településrészi lakosok tömegközlekedésének rovására történjen a fejlesztés.
(szó szerint így: “Fontos számunkra a Külső-Pilisborosjenő településrész tömegközlekedésének erősítése, hogy a 218-as busz irányváltása ne járjon járatritkulással a 10-es úton élő ürömiek, pilisborosjenőiek és solymáriak számára.”)
Annak az előrelépési lehetőségnek kifejezetten örültem, hogy a két településközpont lakói számára közvetlen elérhetővé válik a H5-ös HÉV és összehangolt menetrendek mellett könnyen át tudnak szállni a Budapest felé tartó S76-os vonatokra, illetve összességében gyakrabban fognak járni buszok Budapestre, mert erre tömeges lakossági igény, szükség volt és van.
A nyár folyamán a MÁV-csoport munkatársai kijöttek megtekinteni pilisborosjenői buszvégállumásunkat, s a kiérkező buszok segítségével megállapították: ahhoz, hogy újabb járat végállomása lehessen, biztosan alakítani kell rajta. Erre proaktív, problémamegoldó szemlélettel több alternatíva is felmerült – előnyökkel és hátrányokkal. Erről röviden a nyári Hírmondóban is beszámoltunk. A terepszemle végeredményéről nincs tudomásunk, amiből azt sejtettük, hogy még további egyeztetések zajlanak, nincs eredmény, zajlik a döntéshozatali folyamat.
Ezek után 2025. augusztus 19-én kaptunk információt arról, hogy megszületett a döntés és 2025. szeptember 1-től a 840-es, a 848-as és a 218-as busz végállomása is lesz a pilisborosjenői autóbuszforduló.
Több nyitott kérdés van, ezek közül sokat Önök is nehezményeztek, feszegettek emailjeikben – a változás előrelépés-részének örülő visszajelzések mellett. Ilyenek például a sűrített Volánbuszok elmaradásának kérdése a 10-es úton (járatszám csökkenés), az utolsó járat indulási ideje, a kiszámíthatatlanabb menetidő és buszmegállóba érkezés csúcsidőben Volánbuszok esetén, illetve a pilisborosjenői buszforduló fizikai átalakításának kérdése és még jópár. Ezúton is köszönöm a felvetéseket. Minél összeszedettebb és konkrétabb egy-egy javaslat, annál jobban fel tudom használni – megköszönöm, ha a velemeny@pilisborosjeno.hu címre is elküldik! Felhasználom ezeket a jövő héten következő egyeztetésen. A jelzett nehézségekre, érzékelt visszalépésekre remélem tudnak a MÁV-csoport kollégái mind reagálni, ha lehetséges, akkor jó megoldást találni. Természetesen ezt követően újra jelentkezem a témában.
Azt remélem, hogy a legtöbb nyitva maradt vagy felmerült kérdés orvosolható. Mert a lehető legjobbat szeretnénk elérni a településen élő összes lakos (tömegközlekedése) számára. Lakjon valamelyik külső településrészen, vagy akár a faluközpontban.
Tömöri Balázs
polgármester

