A 2024. novemberi Faluközpont stratégia közösségi gyűlés egyik kiemelt feladatként határozta meg, hogy az önkormányzat rendezze a település parkolási viszonyait. A cél a biztonságosabb gyalogos közlekedés és a gördülékenyebb gépjárműforgalom megteremtése. A tervezett módosítások ennek a célnak a megvalósítását szolgálják.

A közterületi parkolás szabályozása két fő szempont mentén történik, egyrészt a KRESZ rögzíti a szabályos parkolás feltételeit – például, hogy járdán parkolni tilos, amennyiben az akadályozza a gyalogosforgalmat; másrészt a helyi közösség alakíthatja ki, milyen parkolási szokásokat, faluképet tart kívánatosnak: például azt, hogy alapvetően mindenki a saját telkén parkoljon, és hogy az utcai parkolás csak ott legyen engedélyezett, ahol az nem zavarja a forgalmat vagy a gyalogosokat.

Ezen elvek alapján az önkormányzat a közterületi parkolás átláthatóbbá és biztonságosabbá tételét az alábbi alapelvek mentén valósítja meg, fokozott közterület-felügyelői jelenléttel:

  • A biztonságos gyalogos közlekedés elsőbbséget élvez.
    Ahol járda vagy más gyalogos felület rendelkezésre áll, ott az azon történő parkolás tilos lesz.
  • A gyűjtőutak akadálymentes forgalmának biztosítása kiemelt cél.
    Különösen a Budai út, a Fő utca, a Templom utca–Rózsa utca, valamint a Szent Donát utca esetében fontos, hogy a parkoló járművek ne akadályozzák az áthaladást.
  • Egyértelmű, kijelölt parkolóhelyek kialakítása.
    Ahol a padkaszélesség és a műszaki feltételek engedik, ott rendezett parkolóhelyek kerülnek kialakításra. Emellett az önkormányzat továbbra is arra ösztönzi a lakókat, hogy elsősorban saját ingatlanukon belül biztosítsák a gépjárművek elhelyezését.

A fentiek alapján az önkormányzat a fő gyűjtőutak parkolási rendjének felülvizsgálatát elvégezte, és forgalomtechnikai szakértő bevonásával kidolgozta a javasolt módosításokat.

A tervezett változtatásokat a lenti képen mutatjuk be (a legutóbbi Pilisborosjenői Hírmondó közepén is megtalálják). A lakosság 2025. december 1-jéig (frissítés: december 5-ig meghosszabbítva) tehet észrevételeket és javaslatokat a tervezettel kapcsolatban  velemeny@pilisborosjeno.hu címen.
A beérkező vélemények alapján kerül sor a beavatkozások véglegesítésére.

A kép kattintásra nagyobb méretben megnyílik.

A fizetős parkolás tapasztalatai

A bölcsőde mögötti, úgynevezett Ideiglenes parkolóban 2025 tavaszától őszig tesztjelleggel fizetős parkolást vezetett be az önkormányzat. A cél az volt, hogy pontos adatokat kapjunk az autós turisták számáról, a forgalom időbeli eloszlásáról, valamint a fizetős rendszer pénzügyi működőképességéről.

A tesztidőszak alatt a lehető legegyszerűbb és legköltséghatékonyabb rendszert igyekezett az önkormányzat alkalmazni. Kipróbálták a napidíjas és óradíjas formát, a csak hétvégi és hétköznap délutáni időszakokat, valamint a készpénzes és bankkártyás fizetést is.

Az eredmények azt mutatják, hogy – a levendulaszüret időszakát leszámítva – Pilisborosjenőre nem érkezik annyi autós turista, amely fedezné akár a legegyszerűbb rendszer mindennapi üzemeltetését.
A június 1. és október 25. közötti időszakban 856.000 forint bevétel keletkezett, miközben a közvetlen üzemeltetési költség 918.000 forint volt, az önkormányzati adminisztrációs ráfordításokon felül, minimális beruházási költséggel. A parkolót használó autók száma átlagosan 20 alatt volt naponta.

A tapasztalatok alapján kijelenthető, hogy a falu végében található parkoló fizetős működtetése nem gazdaságos. A jövőben a fizetős parkolás csak rendezvények idején, például a levendulaszüret alatt indokolt.

Külön köszönet illeti azokat a helyi fiatalokat Andrásfi Nikolettát, Balogh-Finta Tímeát, Flámis Mártont, és Sárosi Ábelt, akik a tesztidőszak alatt segítették a parkolás működtetését. 

Szabó Alexandra, Bubik Szabolcs