→ A hivatali helyiségen, valamint a hivatali munkaidőn kívüli anyakönyvi események engedélyezésének szabályairól és díjairól szóló 17/2017. (VI.30.) önkormányzati rendelet idén nyolc éve van hatályban. A képviselők döntöttek a módosításáról, amely indokolt a benne szereplő anyakönyvi események díjazásának felülvizsgálata miatt is, hiszen az elmúlt nyolc évben jelentős infláció volt tapasztalható. A teljes infláció (kumulatív) ez időszak alatt 72,5 % volt. A rendeletalkotás célja, hogy a házasodni vágyók és a kor igényeinek megfelelő szolgáltatásokkal bővüljön a rendelet biztosította szolgáltatások száma és színvonala (ilyen lehet pl: élővirág, díszborító, alkoholos pezsgő, alkoholmentes pezsgő), valamint a szolgáltatások díjai a környező településekhez igazodva és az infláció mértékét figyelembe véve kerüljenek meghatározásra. A rendelet hatálya a jövőben kiterjed az egyéb családi eseményekre is. Egyéb családi esemény: névadó, házasság megerősítésében és jubileumi házassági fogadalmon való közreműködés.
→ A képviselők elfogadták a 2024. évi zárszámadást.
→ A testület felülvizsgálta a közterület-használatról szóló rendeletet. A rendelet megalkotása óta hét év telt el, így annak egységes felülvizsgálata indokolt a dereguláció keretén belül, már csak azért is, mert ez idő alatt az infláció mértéke 67,9 % volt. A rendelet módosítása során a díjtételekre új összegeket állapítottak meg azzal, hogy egyedi díjmegállapítás lehetséges. Az ülés során felmerült kérdések miatt a rendeletet még fogják tárgyalni a közeljövőben.
→ Az önkormányzat költségvetési helyzetének figyelembevételével összesen 12 000 000 Ft támogatási összeget irányzott elő a civilek támogatására, határidőig 14 pályázat érkezett összesen több mint 23,8 MFt Ft igényt megfogalmazva.
Pályázati célok | 2025. évi igényelt összeg | Megítélt összeg: | |
Nebuló Alapítvány | kézműves udvar fejlesztése, ÖKO programok, iskola udvarának fejlesztése | 2 000 000 | 600 000 |
Deutschklub Pilisborosjenő |
2025-évi rendezvények táncpróbák |
720 000 | 300 000 |
Üröm-Pilisborosjenő Református Társegyház | református imaház felújítása, bécsi kirándulás, Gyulafehérvári kirándulás, | 3 000 000 | 100 000 |
Pilisborosjenő Weindorf Önkéntes Tűzoltó Egyesület |
2025-évi feladatok, autók karbantartása | 6 900 000 | 3 500 000 |
Pilisborosjenő Polgárőr Egyesület | 2025-évi működési, fenntartási feladatok | 2 600 000 | 2 000 000 |
Pilisborosjenői Utánpótlás Sport Club Egyesület | sportfelszerelés, tornaterem bérlése | 900 000 | 500 000 |
Nyugdíjas Klub | 2025-évi programok | 450 000 | 300 000 |
Ezüsthegyi Gazdák Egyesülete | eszközbeszerzés | 3 879 850 | 875 000 |
2097 Csoport Egyesület | Működési ktg. +programok | 500 000 | 300 000 |
Pécsi Konnektor Egyesület | Nagy Attraktor Bábfesztivál | 500 000 | 200 000 |
Pilisborosjenői Óvodáért Alapítvány | különböző ismeretterjesztő programok, kirándulások | 1 672 000 | 600 000 |
Pilisborosjenői Kerekes Táncegyüttes | Nyári tánctábor | 200 000 | 200 000 |
Peltzer Ferenc | Gyermekkultúra fesztivál | 300 000 | 200 000 |
Kevély Diáksport Egyesület | kedvezményes tornaterembérlési lehetőség biztosítása | 272 000 | 272 000 |
Összesen: | 23 893 850 |
→ Az önkormányzat tulajdonában álló lakások és helyiségek bérletéről és elidegenítéséről szóló 15/2012. (V.9.) önkormányzati rendelet az elmúlt 13 évben betöltötte hivatását. Az időmúlásra és a szerzett tapasztalatokra tekintettel azonban aktuálissá vált a módosítása négy területen is:
- késve vagy nem fizetőkkel kapcsolatos rendelkezéseket szükséges megalkotni
- a bérleti díjak értékállóságának megőrzése szintén elérendő cél és feladat
- a beérkezett igények döntik el, hogy szociális vagy költségelvű legyen a jogcím
- a helyiségek bérletére vonatkozó szerződéstervezet ugyancsak kidolgozásra került és része az előterjesztésnek
→ A képviselők a parkolási helyzetet is tárgyalták, ugyanis az autós turisták többféle problémát (parkolási gondok, dugók, zaj- és környezeti terhelés, biztonsági problémák, a környéken lakók életminőségének romlása) okozhatnak egy kisebb településen, mint Pilisborosjenő, különösen olyan helyeken, amelyek nem rendelkeznek megfelelő infrastruktúrával. A testület ezt már 2021-ben is érzékelte, egy szakértőtől megrendelt egy parkolási koncepciót és az abban javasoltak szerint megalkotta a korlátozott várakozási övezet működésének és igénybevételének rendjéről szóló (5/2021. (VI. 14.) önkormányzati rendeletét). A korlátozott várakozási övezet jelenleg is ki van táblázva, azonban a lakóknak kiadott várakozási engedély lejárt, rendezni kellett a szabályozásokat, az engedélyek sorsát, a parkolási díjakat stb.
A rendezés első lépéseként a jelenleg is parkolónak használt – a falu legszélén elhelyezkedő – 3339 hrsz-ú ingatlant kísérleti jelleggel rendeleti úton fizető parkolóvá nyilvánították. Ennek működése kapcsán választ kaphatnak arra, hogy mennyien veszik igénybe önként a fizető parkolóhelyet. Ezzel egyidőben fizikai korlátozást vezettünk be több – a hétvégi parkolással sújtott helyszínen. Fokozott – rendőri, közterület-felügyelői, polgárőri – ellenőrzésre kértük fel a szerveket.
A parkolási tapasztalatokat figyelembevéve a képviselők év végéig döntést hoznak az alábbi témákban is:
- Kijelölt parkolók létrehozásáról: Ha van rá hely, érdemes kialakítani megfelelő parkolózónákat, amelyeket táblákkal és útburkolati jelekkel egyértelművé lehet tenni.
- Időkorlátos parkolás bevezetéséről: Meghatározott ideig engedélyezett parkolás segíthet abban, hogy ne foglalják el tartósan a helyeket.
- Parkolási díj fizetés kiterjesztéséről: A parkolási díj arra ösztönözheti a turistákat, hogy csak annyi időt töltsenek el, amennyi szükséges.
- Tömegközlekedés és alternatív közlekedési lehetőségek támogatásáról: Ha a turisták könnyen elérhetik a települést tömegközlekedéssel vagy kerékpárral, kevesebb autó érkezhet.
- A korlátozott várakozási övezet felülvizsgálatáról: annak kiterjesztéséről, esetleges csökkentéséről.
- Lakossági parkolási engedélyek bevezetéséről, azok számáról családonként kiadható mennyiségéről esetleges áráról: A helyiek számára fenntartott parkolóhelyek biztosítása csökkentheti az autós turisták által okozott problémákat.
→ Az elmúlt időszakban a Fő út 59. szám alatti ingatlanban egy földszinti (szociális alapon kiadott) és két tetőtéri (piaci alapon bérbeadott) lakás megürült. A képviselők döntöttek arról, hogy melyiket tartják meg szolgálati lakásként, és melyiket pályáztatják meg szociális alapon.
→ Az „Élhető települések” című nyerte, TOP_PLUSZ-1.2.1-21 pályázat keretében két területen történik a jövőben munkavégzés. Az egyik beavatkozás a külső településrész vízelvezetési problémáinak megoldására irányul, tervezett nyomvonal a Tücsök utca és környéke: 660 fm nyílt csatorna kialakítása, esőkerttel, tározóval. Ennek megvalósításához szükséges a Tücsök utca melletti 024/12 hrsz-ú magántulajdonú ingatlanból 1.613 m2 terület kiszabályozása a víztározó építése miatt, melyet a képviselők támogattak az ülésen.
→ A Malomdűlő Kft. Pilisborosjenő 2900-3070 hrsz.-ú telekcsoport LTm, Im, valamint a Tm övezetek részleges közművesítettségre vonatkozó kérésének elbírálása előtt a Pest Vármegyei Kormányhivatal Építésügyi és Örökségvédelmi Főosztályától, az önkormányzat Főépítészétől, az önkormányzat Ügyvédjétől és a Jegyzőtől bekért információkat és állásfoglalásokat megvizsgálva az alábbiakat állapítja meg:
- Pilisborosjenő Község Helyi Építési Szabályáról szóló 3/2018 (II.16.) sz. önkormányzati rendelet módosításáról szóló 1/2025. (I. 24.) sz. önkormányzati rendelete – 2900-3070 hrsz.-ú telek csoport – a korábbi LTm, Im, valamint a Tm övezeteket átnevezte. Az új jelölés a korábbi beépítési feltételeket nem változtatta meg. A HÉSZ 21. §-a beépítésre szánt területek építési övezeteiben egységesen (jelöléstől függetlenül) megengedi részleges közművesítettséget, így a kérelemről dönteni nem szükséges, mert az a HÉSZ módosítás hatályba lépésével megvalósult.
- A kérelem másik feléről (szennyvízkezelés) szintén nem szükséges dönteni, mert az magasabb szintű jogszabály már rendezte, a TÉKA 11. § (3) bekezdés bd) pontja alapján részlegesen közművesített az is, ha a szennyvíz tisztítása és elhelyezése egyedi szennyvíz kezelő berendezéssel, vagy tisztítómezővel ellátott oldómedencés műtárggyal vagy időszakos tárolása egyedi zárt szennyvíztárolóban történik.
→ A képviselők elfogadták a kiegészített beszámolóját a 2024. évben megvalósult programok költség szerinti bontásával (rendezvényekre fordított kiadások és abból származó bevételek) a Reichel József Művelődési Ház és Könyvtárnak.
→ Községünk körzetileg a Pest Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Érd Katasztrófavédelmi Kirendeltség Érd Hivatásos Tűzoltó-parancsnoksága körzetéhez tartozik, melynek beszámolóját az ülésen a képviselők elfogadták.
→ Az ülésen a testület a Pilisborosjenő Mesevölgy Óvoda és Bölcsőde beszámolóját az óvodai és a bölcsődei beiratkozásokról elfogadták.
→ Hivatalunkat megkereste Pilisborosjenő, Külterület 013/20 hrsz ingatlan tulajdonosa abban az ügyben, hogy a területen megépült és lakófunkcióval kiegészült gazdasági épülete, használatbavételi engedéllyel is rendelkezik. A tulajdonos lakóhelyet szeretne létesíteni, de mivel az ingatlan nem rendelkezik címmel, ezért a Polgármesteri Hivatalhoz fordult címrendezés ügyében. Az ingatlan külterületen helyezkedik el és közterületi kapcsolata csak az országos közúttal van. Várhatóan ez a területrész is beépül, így a településrész elnevezése ezért is indokolt. A képviselők úgy döntöttek, hogy még további véleményeket kérnek be.
→ A Pilisborosjenő megjelölés, illetve a név használata a Képviselő-testület engedélyéhez kötött. A rendelet értelmében a kiadott engedélyt vissza kell vonni, ha a használat, vagy annak célja, módja és körülményei az Önkormányzat és a település lakosságának jogait, jogos érdekét sérti, veszélyezteti. Az ülésen a képviselők jóváhagyták a 2024. Szeptemberében megalakult Kevélyhegyi Tisza sziget Pilisborosjenő önkéntes civil szerveződés névhasználati kérelmét. Az alapító dr. Sasi-Nagy Edit saját magukat úgy jellemezte, hogy a Kevélyhegyi Tisza sziget Pilisborosjenő nem jogi személy, nem párt alakulat, nem egy felülről létrehozott és irányított entitás, hanem alulról létrejött, civil kezdeményezés alapján megalakított szerveződés. A sziget tagjai nem párttagok, hanem helyi civil emberek, akiknek közös céljuk egy élhető, nyitott, szabad, demokratikus jogállamban élni, és akik tenni is szeretnének a hazájukért. A Tisza sziget tehát definíciója szerint egy önkéntes civil szerveződés. Fentiek alapján, hivatkozva a ,,Pilisborosjenő” névfelvételéről és használatáról szóló 12/2000 (XI. 24.) sz. helyi önkormányzati rendeletre, kérte a képviselő-testület engedélyét, ami alapján a névhasználatot a szerveződés számára engedélyezik.
→ A TOP_PLUSZ-3.3.1-21-PT1-2022-00025 számú európai uniós pályázat keretében elkészült az óvoda új szárnya. Így 2025 szeptemberétől már elméletileg eggyel több csoportnyi gyermek is megkezdheti a nevelési évet. Tekintettel arra, hogy az intézménybe felvehető gyermekek számát az alapító okirat tartalmazza, ezért az ülésen a képviselők módosították azt a változásnak megfelelően.