A hivatali helyiségen, valamint a hivatali munkaidőn kívüli anyakönyvi események engedélyezésének szabályairól és díjairól szóló 17/2017. (VI.30.) önkormányzati rendelet idén nyolc éve van hatályban. A képviselők döntöttek a módosításáról, amely indokolt a benne szereplő anyakönyvi események díjazásának felülvizsgálata miatt is, hiszen az elmúlt nyolc évben jelentős infláció volt tapasztalható. A teljes infláció (kumulatív) ez időszak alatt 72,5 % volt. A rendeletalkotás célja, hogy a házasodni vágyók és a kor igényeinek megfelelő szolgáltatásokkal bővüljön a rendelet biztosította szolgáltatások száma és színvonala (ilyen lehet pl: élővirág, díszborító, alkoholos pezsgő, alkoholmentes pezsgő), valamint a szolgáltatások díjai a környező településekhez igazodva és az infláció mértékét figyelembe véve kerüljenek meghatározásra. A rendelet hatálya a jövőben kiterjed az egyéb családi eseményekre is. Egyéb családi esemény: névadó, házasság megerősítésében és jubileumi házassági fogadalmon való közreműködés.

→ A képviselők elfogadták a 2024. évi zárszámadást.

→ A testület felülvizsgálta a közterület-használatról szóló rendeletet. A rendelet megalkotása óta hét év telt el, így annak egységes felülvizsgálata indokolt a dereguláció keretén belül, már csak azért is, mert ez idő alatt az infláció mértéke 67,9 % volt. A rendelet módosítása során a díjtételekre új összegeket állapítottak meg azzal, hogy egyedi díjmegállapítás lehetséges. Az ülés során felmerült kérdések miatt a rendeletet még fogják tárgyalni a közeljövőben.

Az önkormányzat költségvetési helyzetének figyelembevételével összesen 12 000 000 Ft támogatási összeget irányzott elő a civilek támogatására, határidőig 14 pályázat érkezett összesen több mint 23,8 MFt Ft igényt megfogalmazva. 

Pályázati célok 2025. évi igényelt összeg Megítélt összeg:
Nebuló Alapítvány kézműves udvar fejlesztése, ÖKO programok, iskola udvarának fejlesztése 2 000 000 600 000
Deutschklub Pilisborosjenő 

2025-évi rendezvények

táncpróbák

720 000 300 000
Üröm-Pilisborosjenő Református Társegyház református imaház felújítása, bécsi kirándulás, Gyulafehérvári kirándulás,  3 000 000 100 000

Pilisborosjenő Weindorf

Önkéntes Tűzoltó Egyesület

2025-évi feladatok, autók karbantartása 6 900 000 3 500 000
Pilisborosjenő Polgárőr Egyesület 2025-évi működési, fenntartási feladatok 2 600 000 2 000 000
Pilisborosjenői Utánpótlás Sport Club Egyesület sportfelszerelés, tornaterem bérlése 900 000 500 000
Nyugdíjas Klub 2025-évi programok 450 000 300 000
Ezüsthegyi Gazdák Egyesülete eszközbeszerzés 3 879 850 875 000
2097 Csoport Egyesület Működési ktg. +programok 500 000 300 000
Pécsi Konnektor Egyesület Nagy Attraktor Bábfesztivál 500 000 200 000
Pilisborosjenői Óvodáért Alapítvány különböző ismeretterjesztő programok, kirándulások 1 672 000 600 000
Pilisborosjenői Kerekes Táncegyüttes Nyári tánctábor 200 000 200 000
Peltzer Ferenc Gyermekkultúra fesztivál  300 000 200 000
Kevély Diáksport Egyesület kedvezményes tornaterembérlési lehetőség biztosítása 272 000 272 000
Összesen:     23 893 850 

 

Az önkormányzat tulajdonában álló lakások és helyiségek bérletéről és elidegenítéséről szóló 15/2012. (V.9.) önkormányzati rendelet az elmúlt 13 évben betöltötte hivatását. Az időmúlásra és a szerzett tapasztalatokra tekintettel azonban aktuálissá vált a módosítása négy területen is:

  • késve vagy nem fizetőkkel kapcsolatos rendelkezéseket szükséges megalkotni
  • a bérleti díjak értékállóságának megőrzése szintén elérendő cél és feladat
  • a beérkezett igények döntik el, hogy szociális vagy költségelvű legyen a jogcím
  • a helyiségek bérletére vonatkozó szerződéstervezet ugyancsak kidolgozásra került és része az előterjesztésnek

→ A képviselők a parkolási helyzetet is tárgyalták, ugyanis az autós turisták többféle problémát (parkolási gondok, dugók, zaj- és környezeti terhelés, biztonsági problémák, a környéken lakók életminőségének romlása) okozhatnak egy kisebb településen, mint Pilisborosjenő, különösen olyan helyeken, amelyek nem rendelkeznek megfelelő infrastruktúrával. A testület ezt már 2021-ben is érzékelte, egy szakértőtől megrendelt egy parkolási koncepciót és az abban javasoltak szerint megalkotta a korlátozott várakozási övezet működésének és igénybevételének rendjéről szóló (5/2021. (VI. 14.) önkormányzati rendeletét). A korlátozott várakozási övezet jelenleg is ki van táblázva, azonban a lakóknak kiadott várakozási engedély lejárt, rendezni kellett a szabályozásokat, az engedélyek sorsát, a parkolási díjakat stb.

A rendezés első lépéseként a jelenleg is parkolónak használt – a falu legszélén elhelyezkedő – 3339 hrsz-ú ingatlant kísérleti jelleggel rendeleti úton fizető parkolóvá nyilvánították. Ennek működése kapcsán választ kaphatnak arra, hogy mennyien veszik igénybe önként a fizető parkolóhelyet. Ezzel egyidőben fizikai korlátozást vezettünk be több – a hétvégi parkolással sújtott helyszínen. Fokozott – rendőri, közterület-felügyelői, polgárőri – ellenőrzésre kértük fel a szerveket.

A parkolási tapasztalatokat figyelembevéve a képviselők év végéig döntést hoznak az alábbi témákban is:

  • Kijelölt parkolók létrehozásáról: Ha van rá hely, érdemes kialakítani megfelelő parkolózónákat, amelyeket táblákkal és útburkolati jelekkel egyértelművé lehet tenni.
  • Időkorlátos parkolás bevezetéséről: Meghatározott ideig engedélyezett parkolás segíthet abban, hogy ne foglalják el tartósan a helyeket.
  • Parkolási díj fizetés kiterjesztéséről: A parkolási díj arra ösztönözheti a turistákat, hogy csak annyi időt töltsenek el, amennyi szükséges.
  • Tömegközlekedés és alternatív közlekedési lehetőségek támogatásáról: Ha a turisták könnyen elérhetik a települést tömegközlekedéssel vagy kerékpárral, kevesebb autó érkezhet.
  • A korlátozott várakozási övezet felülvizsgálatáról: annak kiterjesztéséről, esetleges csökkentéséről.
  • Lakossági parkolási engedélyek bevezetéséről, azok számáról családonként kiadható mennyiségéről esetleges áráról: A helyiek számára fenntartott parkolóhelyek biztosítása csökkentheti az autós turisták által okozott problémákat.

Az elmúlt időszakban a Fő út 59. szám alatti ingatlanban egy földszinti (szociális alapon kiadott) és két tetőtéri (piaci alapon bérbeadott) lakás megürült. A képviselők döntöttek arról, hogy melyiket tartják meg szolgálati lakásként, és melyiket pályáztatják meg szociális alapon.

Az „Élhető települések” című nyerte, TOP_PLUSZ-1.2.1-21 pályázat keretében két területen történik a jövőben munkavégzés. Az egyik beavatkozás a külső településrész vízelvezetési problémáinak megoldására irányul, tervezett nyomvonal a Tücsök utca és környéke: 660 fm nyílt csatorna kialakítása, esőkerttel, tározóval. Ennek megvalósításához szükséges a Tücsök utca melletti 024/12 hrsz-ú magántulajdonú ingatlanból 1.613 m2 terület kiszabályozása a víztározó építése miatt, melyet a képviselők támogattak az ülésen. 

A Malomdűlő Kft. Pilisborosjenő 2900-3070 hrsz.-ú telekcsoport LTm, Im, valamint a Tm övezetek részleges közművesítettségre vonatkozó kérésének elbírálása előtt a Pest Vármegyei Kormányhivatal Építésügyi és Örökségvédelmi Főosztályától, az önkormányzat Főépítészétől, az önkormányzat Ügyvédjétől és a Jegyzőtől bekért információkat és állásfoglalásokat megvizsgálva az alábbiakat állapítja meg:

  1. Pilisborosjenő Község Helyi Építési Szabályáról szóló 3/2018 (II.16.) sz. önkormányzati rendelet módosításáról szóló 1/2025. (I. 24.) sz. önkormányzati rendelete – 2900-3070 hrsz.-ú telek csoport – a korábbi LTm, Im, valamint a Tm övezeteket átnevezte. Az új jelölés a korábbi beépítési feltételeket nem változtatta meg. A HÉSZ 21. §-a beépítésre szánt területek építési övezeteiben egységesen (jelöléstől függetlenül) megengedi részleges közművesítettséget, így a kérelemről dönteni nem szükséges, mert az a HÉSZ módosítás hatályba lépésével megvalósult.
  2. A kérelem másik feléről (szennyvízkezelés) szintén nem szükséges dönteni, mert az magasabb szintű jogszabály már rendezte, a TÉKA 11. § (3) bekezdés bd) pontja alapján részlegesen közművesített az is, ha a szennyvíz tisztítása és elhelyezése egyedi szennyvíz kezelő berendezéssel, vagy tisztítómezővel ellátott oldómedencés műtárggyal vagy időszakos tárolása egyedi zárt szennyvíztárolóban történik.

A képviselők elfogadták a kiegészített beszámolóját  a 2024. évben megvalósult programok költség szerinti bontásával (rendezvényekre fordított kiadások és abból származó bevételek) a Reichel József Művelődési Ház és Könyvtárnak.

Községünk körzetileg a Pest Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Érd Katasztrófavédelmi Kirendeltség Érd Hivatásos Tűzoltó-parancsnoksága körzetéhez tartozik, melynek beszámolóját az ülésen a képviselők elfogadták.

→ Az ülésen a testület a Pilisborosjenő Mesevölgy Óvoda és Bölcsőde beszámolóját az óvodai és a bölcsődei beiratkozásokról elfogadták.

Hivatalunkat megkereste Pilisborosjenő, Külterület 013/20 hrsz ingatlan tulajdonosa abban az ügyben, hogy a területen megépült és lakófunkcióval kiegészült gazdasági épülete, használatbavételi engedéllyel is rendelkezik. A tulajdonos lakóhelyet szeretne létesíteni, de mivel az ingatlan nem rendelkezik címmel, ezért a Polgármesteri Hivatalhoz fordult címrendezés ügyében. Az ingatlan külterületen helyezkedik el és közterületi kapcsolata csak az országos közúttal van. Várhatóan ez a területrész is beépül, így a településrész elnevezése ezért is indokolt. A képviselők úgy döntöttek, hogy még további véleményeket kérnek be.

A Pilisborosjenő megjelölés, illetve a név használata a Képviselő-testület engedélyéhez kötött. A rendelet értelmében a kiadott engedélyt vissza kell vonni, ha a használat, vagy annak célja, módja és körülményei az Önkormányzat és a település lakosságának jogait, jogos érdekét sérti, veszélyezteti. Az ülésen a képviselők jóváhagyták a 2024. Szeptemberében megalakult Kevélyhegyi Tisza sziget Pilisborosjenő önkéntes civil szerveződés névhasználati kérelmét. Az alapító dr. Sasi-Nagy Edit saját magukat úgy jellemezte, hogy a Kevélyhegyi Tisza sziget Pilisborosjenő nem jogi személy, nem párt alakulat, nem egy felülről létrehozott és irányított entitás, hanem alulról létrejött, civil kezdeményezés alapján megalakított szerveződés. A sziget tagjai nem párttagok, hanem helyi civil emberek, akiknek közös céljuk egy élhető, nyitott, szabad, demokratikus jogállamban élni, és akik tenni is szeretnének a hazájukért. A Tisza sziget tehát definíciója szerint egy önkéntes civil szerveződés. Fentiek alapján, hivatkozva a ,,Pilisborosjenő” névfelvételéről és használatáról szóló 12/2000 (XI. 24.) sz. helyi önkormányzati rendeletre, kérte a képviselő-testület engedélyét, ami alapján a névhasználatot a szerveződés számára engedélyezik.

→ A TOP_PLUSZ-3.3.1-21-PT1-2022-00025 számú európai uniós pályázat keretében elkészült az óvoda új szárnya. Így 2025 szeptemberétől már elméletileg eggyel több csoportnyi gyermek is megkezdheti a nevelési évet. Tekintettel arra, hogy az intézménybe felvehető gyermekek számát az alapító okirat tartalmazza, ezért az ülésen a képviselők módosították azt a változásnak megfelelően.