Tömöri Balázs polgármesterrel ültünk le beszélgetni arról, hogyan hatnak az önkormányzatra és közös ügyeinkre az áremelkedések és a rezsiválság. Beszélgetésünk még az első számlák érkezésének idején történt, az első konkrét intézkedések megtervezésekor.

Célunk, hogy a jelen állás mellett bemutathassuk, hogyan számíthat a lakosság az önkormányzatra, hogyan hat a rezsi emelkedése az intézményekre, hogyan alakulnak a központi finanszírozású önkormányzati és nem önkormányzati projektek pénzügyi feltételei.

ZsR: Hogyan hatnak az áremelkedések a fejlesztésekre?

TB: Több csoportba lehet sorolni a fejlesztési projekteket az alapján, hogy hol állnak, milyen fázisban vannak, és hogy hogyan hat rájuk az energiaválság és az áremelkedés. Vannak olyan projektek, amelyek felfüggesztés, felülvizsgálat alatt vannak – szerencsére olyan projektről nem tudok, amely véglegesen törlésre került volna. A felfüggesztett projektek mind EU-s finanszírozásúak, így ezeknél azt reméljük, hogy nagyon hamar újra aktíválódnak. Ilyen például a fővárosi szennyvízhálózatra való csatlakozás projektje, melynek felfüggesztéséről a Nemzeti Fejlesztési Programiroda tájékoztatott minket. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Pest Megyei Igazgatósága által megnyert TOP+ pályázati projektje a Fő út felújítására is hasonló sorsra jutott, ennek is várjuk az újraindulását.

Vannak az önkormányzat által megnyert olyan projektek, melyeknél a támogatást már átutalták az önkormányzatnak. Ilyen például a VEKOP Közlekedésbiztonsági fejlesztések Pilisborosjenőn pályázat. 

Az óvoda három csoportszobával való bővítésére és az óvodai konyhafejlesztésre is már átutalta az állam a támogatást. Mivel ezekre engedéllyel rendelkező tervünk van, rajtunk múlik a megvalósítás. 

A TOP+-os Élhető Település Pilisborosjenő” című pályázatunk forrását szintén átutalták az önkormányzat elkülönített számlájára. (Ezüsthegyi úti övárok + Kövesbérci vízelvezetés a Tücsök utcánál). Jelenleg az Integrált Települési Vízgazdálkodási Terv (ITVT) készítése zajlik, mely feltétele a pályázatnak, valamint egyéb tervezési munkák pályáztatása kezdődik. 

ZsR: Hogyan készültök a költségek változására?

TB: A VEKOP pályázatról látjuk már azt, hogy többe fog kerülni, mint ami pénz rendelkezésre áll a forrásból. 15%-nál is több lesz a költségnövekmény. Amikor látjuk a konkrét összegeket, akkor több lehetőségünk lesz. El kell dönteni, hogy mihez kezdjünk: tudunk-e műszaki tartalmat csökkenteni vagy átalakítani, plusz forrást teremtünk, azt vagy belülről vagy lehetőség szerint falun kívülről. Illetve ha extrém magas a többletköltség és nincs esély többletforrást kérni, akkor akár úgy is dönthetünk, hogy elegendjük az adott projektet. Általában ez a legrosszabb eset, igyekszünk elkerülni.

ZsR: A bölcsőde építési költségei hogyan alakultak?

TB: Jelentősen emelkedtek. Mégis három dolognak is örülhetünk: a bölcsőde összes engedélye megérkezett (mind a használatbavételi, mind a működési engedély), a bölcsőde október eleje óta működik, és sikerült a többletköltségek fedezetére kormányzati plusz támogatást kapnunk, 98 millió forintos plusz többlettámogatást. Nagy köszönet érte! A mostani forrásszűke időben erre kisebb csodaként tekintünk. Egy szomszédos településen a hasonló bölcsőde várhatóan mintegy 200 millió forinttal drágábban, 740 millió forintból tud megépülni. A bölcsődénél fontos megemlíteni, hogy úgy alakult a világ az elmúlt időszakban, hogy a megvalósított, korszerű gépészeti terv, az energetika költségei igen hamar megtérülnek az üzemeltetés során.

ZsR: A Steinheim utca felújításának költségei hogyan alakulnak?

TB: Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a munka jó minőségben készüljön el. Még akkor is, ha az eredetileg benyújtott terven műszaki tartalomváltoztatást kellett végrehajtanunk az utca teljes hosszán történő megvalósítás érdekében. Kérésünkre a DMRV beütemezte az út alatti eternitcső cseréjét, ez mostanra befejeződött. A burkolatfelújítás mellé – a Pest Megyei Közút előírására – megterveztettük a csapadékvíz elvezetését is a következő befogadóig. Itt is várható költségemelkedés, de a minőségből nem kívánunk engedni.

ZsR: Az általános áremelkedés mindannyiunkat érinti, várható, hogy sokan nehéz helyzetbe kerülnek. Milyen módon tudja őket az önkormányzat segíteni a közeljövőben?

TB: Gondolom nem meglepő, hogy a lakosokhoz, a cégekhez és a kormányhoz hasonlóan  az önkormányzat sem volt erre a helyzetre felkészülve. Mi a várható igényekre való felkészülést összekapcsoltuk a képviselő-testület 2022-es munkatervében amúgy is szereplő szociális rendelet módosításával. Túl vagyunk az első megbeszéléseken, a rendeletet várhatóan még az idén módosítjuk. A Családsegítőben és két hivatali kollégámon keresztül folyik elsősorban a szociális segítő tevékenységünk. Már megérkezett tőlük a jelzés arról, hogy az igények száma megnövekedett – a tűzifát igénylő háztartások száma október elején több mint 45 –, és nehézségekkel küzdenek, mert sajnos már sok olyan igény is van, ahol a támogatást kérők jövedelme a törvény és a rendeletek által előírt határa felett van. A támogatást kérők egy része ugyanis nem feltétlen a tartósan alacsony jövedelme, hanem a költségeik megugrása miatt kerül nehéz helyzetbe. Itt igen nagy segítség egy helyi cég, a BlueBird International Zrt. 2 millió forintos felajánlása, melyet szociális rezsitámogatásra fordítunk. A Családsegítő dolgozik azon, hogy ebben a helyzetben a rezsitámogatás módját megoldják, alkalmazkodva ahhoz, hogy a jelentkezőnek milyen fűtése van, így a szociális tűzifán kivűl legyen lehetőség akár az áram, akár a gázköltségeknél segítség nyújtására. Azt látom, hogy elsősorban az idős korosztályból sokan fognak segítségre szorulni a rezsiszámlák kifizetésében. Évente négyszer van lehetőségünk a rendkívüli élethelyzetbe kerültek megsegítésére, azt látjuk, hogy az igények száma az utóbbi időben megnőtt.

Érkezett egy helyi lakossági kezdeményezés a többgenerációs családi házak rezsitámogatásával kapcsolatban, aminek a végigvitelében segédkeztünk mi is és Vitályos Eszter országgyűlési képviselő is. A témában kormányhatározat született, és így csak a faluban több mint 220-an éltek a lehetőséggel és esetükben könnyebb lehet a helyzet a gázszámlák terén.
Az egyéb szociális segítségeket az eddigieknek megfelelően tudjuk a lakosság számára biztosítani és továbbra is nagy szükség van a civil adományok gyűjtésére, amelyeket ezúton is szeretnénk minden adományozónak megköszönni! Az egyik legnagyobb és legfontosabb dolognak tartom, hogy számíthassunk egymásra, és ezt mindenki tudja is a faluban.

Szeretnénk annak a rendszerét is kialakítani, bevezetni, hogy támogassuk a lakosság energetikai pályázatokon történő indulását, hiszen például nem mindenki tudja magát könnyen kiismerni egy pályázati kiíráson vagy adatlapon.

Nagyon nagy segítség a Magyar Máltai Szeretetszolgálat helyi csoportja, az Élelmiszerbank és az ürömi LIDL együttműködése aminek keretében naponta érkeznek a szavatossági idejük lejárathoz közeli, gyorsan romló termékek a faluba, esetenként akár 20-30 család élelmezését segítve.

Elképzelhetőnek tartjuk és készülünk rá, hogy télen nagymértékben megnövekszik azok száma, akik a nappalokat nem a hideg lakásukban, hanem valamely fűtött önkormányzati helyiségben szeretnék eltölteni, például a könyvtárban vagy a művelődési házban.

ZsR: Hogyan alakul az önkormányzati ingatlanok, szolgáltatások rezsije?

Az önkormányzat épületei között egyaránt van modern épület jó gépészettel, átlagnál jobb állapotú épület elavult gépészettel és elavult épület rossz állapotú gépészettel. Több épületnél a fűtési rendszer technikai múzeumba való, a nyílászárók cserére szorulnak. A földgázra vonatkozó szerződések tekintetében egy kicsit jobb a helyzet: 2023 márciusáig – sok önkormányzathoz képest – viszonylag kedvező áron kapunk földgázt. De van olyan ingatlanunk, ahol például a korábbi 330 Ft/m3 gázárról 900 Ft/m3 re ment fel a gáz ára a világpiaci gázárváltozások hatására, ami miatt szerződést kellett módosítanunk. Mindent egybevetve erős növekedésre számítunk, de szeretnénk tartani a nyitvatartást minden intézmény esetében.
A költségek csökkentésére minden épületre vonatkozóan kijelöltünk egy-egy munkatársat, akinek az a mandátuma, hogy ellenőrizze a rezsiköltségek csökkentésére irányuló intézkedések végrehajtását. Vannak ingatlanjaink, ahol a rezsiköltség csökkentő beruházásokra lehet szükség, például szigetelésre, illetve a fűtési rendszer megváltoztatására, máshol hőstop szalagfüggönnyel, automata ajtóbehúzó karral csökkentünk.

Az épületek éjszakai kivilágítását mérsékeltük – több helyen mozgásérzékelős lámpákat szereltünk fel.

A jelenlegi energiaárak mellett éves szinten milliós összeget lehet spórolni a közvilágítási idő csökkentésével. Ebben a kérdésben nem döntöttünk még, jelenleg az Elektromos Művektől várjuk, hogy megadják, milyen műszaki lehetőségek vannak, és azoknak milyen költségvonzatuk.

Összességében, végül is az energiaválság miatti kényszerből, de sok-sok helyen megszüntetjük a pazarlást, racionalizáljuk az energiafelhasználást.