Magánszemélyek is intézhetik otthonról elektronikusan helyi adóügyeiket

 

A helyi adóügyek személyes jelenlét nélkül is intézhetők, mert évek óta kialakításra kerültek a kapcsolattartás elektronikus csatornáit. Vannak, akiknek kötelező ezeket a csatornákat használni (gazdálkodók, egyéni vállalkozók), és vannak, akik eldönthetik (pl.: magánszemélyek), hogy a kapcsolattartásnak ezt a formáját szeretnék-e alkalmazni.

 

Az Elektronikus Önkormányzati Portál (továbbiakban: E-Portál) E-ÖNKORMÁNYZAT (lgov.hu) az önkormányzati ASP rendszerben az elektronikus önkormányzati ügyintézés helyszíne, az adózók ezen keresztül intézhetik ügyeiket a nap 24 órájában. Az E- Portálon lekérdezhetők a helyi adókkal kapcsolatos számlaegyenlegek és ott bankkártyával online rendezhetőek az EFER rendszeren keresztül a fennálló fizetési kötelezettségek.

 

Az elektronikus kapcsolattartási kötelezettség röviden azt jelenti, hogy az ügyfél iratait a tárhelyén keresztül vagy valamely elektronikus felület igénybevételével (különféle űrlap nyomtatványok) juttatja el az önkormányzati adóhatósághoz és az önkormányzati adóhatóság is ugyanilyen módon juttatja el az iratokat, döntéseket az adózónak/ügyfeleknek.

 

Azok a magánszemélyek, akik rendelkeznek elektronikus tárhellyel (ügyfélkapu-KÜNY-tárhely) a jelzett E-Portálra „Ügyintézés bejelentkezéssel” funkcióval kell belépniük. Elektronikus kapcsolattartásra az e-ügyintézési jogszabályok alapján elsősorban a gazdálkodó szervezetek kötelezettek. Azok a magánszemélyek, akik nem kötelesek az elektronikus kapcsolattartásra, de rendelkeznek KÜNY-tárhellyel, az ún. Rendelkezési Nyilvántartásban általános jelleggel is hozzájárulhatnak az elektronikus kapcsolattartáshoz. Az elektronikus kapcsolattartással kapcsolatos rendelkezés az alábbi felületen tehető: https://rendelkezes.gov.hu/rny-public//

 

Magánszemély ügyfél – az általános rendelkezésen túl – bármikor kérheti, hogy a hivatal vagy önkormányzat vele elektronikusan tartson kapcsolatot olyan ügyekben, amelyeknél az elektronikus kapcsolattartás lehetséges, tipikusan ilyenek a helyi adóügyek. Ilyenkor, elektronikusan nyújtja be az adózó ügyfél a E-Önkormányzati Portálról indított kérelmét, bevallását, adatbejelentését stb., de akár ePapír szolgáltatás e-Papír (gov.hu) útján is érkezhetnek az önkormányzati adóhatósághoz egyedi kérelmek stb. Ha az ügyfél kezdeményezi az elektronikus kapcsolattartást, a kézbesítés következményei a konkrét ügyben ugyanazok, mintha a RNY-ben hozzájárult volt az elektronikus kapcsolattartáshoz.

 

Az elektronikusan kitöltött nyomtatványok esetében, az űrlapok első oldalán az „Elektronikus kapcsolattartást engedélyezi?” kérdésre az „Engedélyezve” jelölésre kell kattintania az ügyfélnek! Ha az ügyfél így nyújtja be kérelmét, elektronikus úton kap megadott tárhelyére választ, vagy értesül a döntésről.

 

Felhívjuk a figyelmet arra is, hogy e-mail-en érkező bejelentések, kérelmek, bevallásoki nem minősülnek elektronikus útnak, így azokat nem áll módunkban befogadni! Az E- Önkormányzati Portál működéséről és az elektronikus ügyintézés további részletekről honlapunkon olvashatnak az érdeklődők.

 

Pilisborosjenő, 2023. január 19.

 

Pilisborosjenő Polgármesteri Hivatal Adóhatósága