A kiválasztott javaslat rövid bemutatása
Pilisborosjenő Község Önkormányzata megbízásából a közigazgatási területre vonatkozóan 2021. márciusában készült el a parkolási rend felülvizsgálata és a rendszer kialakításához szükséges forgalomtechnikai tanulmányterv.
Időszerűvé vált a parkolási rend felülvizsgálata a település igényeihez és elképzeléseihez illeszkedő parkolási rend kidolgozásával. A problémák megoldására végül Rozsiné Lukács Linda – feladattal megbízott – tervező négy övezeti javaslatot készített. Az egyes változatokat a korlátozások erőssége különböztette meg egymástól.
A változatok kidolgozása során több alapelvet vett figyelembe, például:
- a helyi lakosok és a hozzájuk érkező vendégek számára (meghatározott mértékben) továbbra is biztosítani kell az ingyenes parkolást, az intézményekhez, szolgáltatásokhoz való korlátozások nélküli hozzáférést a hétvégi időszakban is;
- az ingyenes parkolókat igénybe vevő turisták számára közvetített szolgáltatások nyújtása: lovaskocsikázással, kerékpárkölcsönzéssel, esetleg elektromos buszokkal juthassanak el a kiválasztott turistaútvonalaikhoz;
- általunk korlátozással érintett utak csak a helyi közúthálózathoz tartozó szakaszok lehetnek; az országos közúthálózaton a helyi önkormányzat nem rendelkezhet.
- A község területén működő közcélú, forgalomvonzó területek korlátozása ne legyen túlszabályozott (például temető legyen elérhető nem helyiek számára is)
- A sűrűn beépített lakóterületeken, védendő területeken, szűkebb útszakaszokon kell a várakozást a legszigorúbb szabályozással korlátozni.
Komlós Tibor alpolgármester, Apáti Szabolcs körzeti megbízott és azóta elhunyt munkatársunk, Szollár György közterület felügyelő – egyeztetve a polgárőrökkel – a négy verzió közül kiválasztotta a település számára a megvalósítandó koncepciót, és a tervezővel azt is több ütemre osztották. Döntésükben az alábbi szempontok vezették őket:
- figyelembe vették a Köles Gabriella önkéntes által összegyűjtött, szisztematikusan rendszerezett, hatalmas mennyiségű online lakossági panaszt és véleményt.
- az övezeti szabályozás kevesebb táblát igényel, mint az utcánkénti, ami nemcsak olcsóbb, hanem a faluképet is jobban kíméli;
- olyan megoldásra törekedtek, amit könnyebb megszoknia a lakosoknak;
- szabálysértési eljárás keretében lehet szankcionálni, amely rugalmasabb, mint a közigazgatási eljárás, ismeri a figyelmeztetést is;
- 0. ütemként a parkolási gondokkal leginkább sújtott területen kezdik el bevezetni az új szabályozást, és megnézik, hogy milyen hatással lesz ez a falu egyes részeire. Ennek függvényében döntik el, hogy szükség van-e a többi ütem minden elemére.
0. megvalósítási ütem
Az azonnal megvalósítható fejlesztés a korlátozott várakozási övezet bevezetése a Papi földeken és a Kevélyhegyi úton, ezáltal a parkolás szempontjából gócpontnak számító Levendulás környéki terület védett övezetbe vonható (lásd lilával jelölt terület). Ezen időszakban kell a település parkolási rendeletét megalkotni.
0. ütem: Papi földek szabályozási terve
0. ütem: Kevélyhegyi út környéke
A 0. ütem érintett területeit az alábbi táblákkal szeretnénk megvédeni. Ezek azt jelentik együttesen, hogy az ezekkel szabályozott területen szabad- és munkaszüneti napokon parkolni tilos, kivéve az önkormányzati engedéllyel rendelkező lakosoknak. Hétköznap viszont bárki megállhat ott, helyi lakosok és turisták egyaránt a KRESZ szabályait betartva. A rendszer bevezetése után (a türelmi idő alatt) lehet a parkolási bérletet és a vendégkártyákat az önkormányzattól igényelni.
1. megvalósítási ütem
Az 1 éven belül megvalósítható fejlesztések: ha nem elégséges a 0. ütemben megvalósuló parkolási korlátozás, akkor a korlátozott várakozási övezetet ki lehet terjeszteni szükség szerint az ábrán látható, lilával jelölt területekre is (az Agyagbánya utcával, Mózer árokkal, Szent Donát utcával és Lucerna utcával határolt terület akár a 0. ütemben is levédhető). A parkolási rendeletet majd ehhez kell igazítani, és a zöldterületre való behajtást, az ott történő várakozást kimondottan tiltó és szankcionáló rendeletet is szükséges megalkotni. Szóba jöhet a Fő út és a Budai út mellett mindkét oldalon vonali korlátozás, várakozni tilos-, esetleg megállni tilos táblák elhelyezésével. Ezeknek a tábláknak a kihelyezéséhez a Magyar Közút NZrt. közútkezelői hozzájárulását be kell szerezni.
2. megvalósítási ütem
Az 1-2 éven belül megvalósítható fejlesztések során az építési engedéllyel megvalósítható beruházásokat javasolt végrehajtani. Ilyenek az új, település központi részétől távolabbi parkolóhelyek engedélyeztetései és kiépítései. A korlátozott várakozási övezetet tovább lehet terjeszteni a lilával jelölti területekre.
3. megvalósítási ütem
A 2 éven túl megvalósuló fejlesztések főleg az anyagi forrásokat igénylő, költségesebb beruházásokat tartalmazzák. Ez leginkább a fizető várakozási övezetek bevezetése (2021-ben járvány miatti intézkedések miatt tiltva van a parkolási díj szedése az év végéig.)
A fizető várakozási övezetek bevezetése során 3 zóna kijelölése javasolt:
1. zóna: a bekötő utaknál (Budai út, Fő utca), a település elején kialakított parkolók: Legalacsonyabb parkolási díj. Ebben a zónában vagy ingyenes lenne a parkolás vagy alacsony lenne a parkolási díj. Ez ösztönözné a turistákat, hogy itt parkoljanak. A helyi lakosok számára a parkolás itt ingyenes lenne.
2. zóna: a településközpontban az intézményeknél: Közepes parkolási díj szabad- és munkaszüneti napokon 8 és 20 óra között. Elsődleges cél, hogy itt azok tudjanak parkolni, akiknek dolguk van a központban. Amennyiben kialakítható az igényeken túl többlet hely, oda jöhetnek a turisták,de magasabb díjért. A helyiek parkolási ingyenessége ebben a zónában egyértelműen érvényes lenne.
3. zóna: Levendulás környékén (opcionális): Legmagasabb parkolási díj szabad- és munkaszüneti napokon 8 és 20 óra között. Csak a turistáknak lenne kijelölve, helyieknek nem lenne kedvezmény vagy csak nagyon indokolt esetben (feltételek később kerülnek kidolgozásra).
Tetszőleges ütem: Bécsi út (10. sz. főút) – Hegyalja út – Tücsök utca által határolt terület. A Bécsi út érintett szakaszának a lakóterületen és a Tücsök utcán keresztül történő kikerülése miatt javasolt intézkedés bevezetése bármelyik ütemben megvalósítható.
Behajtani tilos, kivéve célforgalom
A teljes tanulmány és az ábrák nagyobb méretben az alábbi olinken tekinthető meg:
https://pilisborosjeno.hu/wp-content/uploads/2021/05/RLL_02_2021_PBJ_Parkolas_20210428.pdf