A 2025-ös év költségvetésének tervezése kihívásokkal teli, mivel az önkormányzatok számára elérhető források és állami elvonások még bizonytalanok, ugyanakkor a közös pályázatok és partnerségek jelentős szerepet játszanak a fejlesztések megvalósításában. 

Eseménydús 2024-es év van mögöttünk, remélem, mindenki kipihente a fáradalmakat a téli szünetben, s felidézte az örömöket, a szebb tavalyi pillanatokat. Kívánom mindenkinek, hogy a kellemesebb pillanatokból legyen sokkal több az idén!

Mikor e sorokat olvassák, már a képviselő-testület elé kerül a falu 2025-ös évi költségvetésének tervezete megtárgyalásra, elfogadásra. Nem könnyű tervezni a mostani időszakban – sem. Egy hónap már eltelt az évből, de még nem látjuk, hogy a kormány mekkora összeget von el az önkormányzatoktól a Versenyképes Járások Programra, amelyből járásonként létrejön egy (esetünkben) 250 millió forintos keret, amiből bizonyos kormányzat által megjelölt célokra és előírások mentén pályázhatnak a járás települési önkormányzatai. Ha pályázatunk a megjelölt kritériumoknak megfelel, és meg tudunk állapodni járáson belül az elosztásról, akkor akár valamilyen hasznos fejlesztésre is juthat belőle. Ez nagy mértékben felértékeli a szomszédainkkal való jó kapcsolatokat, a járáson belüli tervezést, közös gondolkodást, ami feltétlen üdvözlendő hozadéka lehet a programnak. Meglátjuk, ahogy mondani szokták, az ördög a részletekben lesz, ha azok előbb-utóbb megjelennek.

A jó kapcsolatokra nemcsak a járáson belül, hanem azon kívül is nagy szükség van persze! A mostanában megjelent, vagy remélhetőleg nemsokára megjelenő, kevés számú hazai pályázat döntő része nem támogat olyan célokat, amivel a Pest vármegye fő problémáját jelentő infrastruktúra-fejlesztési elmaradásokat be lehetne hozni, tehát az utak javítását, szilárd burkolatuk felújítását és csapadékvíz elvezetését, illetve a vízmegtartást-tárolást szolgáló infrastruktúra-fejlesztéseket. Ahol mégis támogat, ott már nyertes pályázatunk megvalósításán dolgozunk – lásd Antonovits Bence írását e lapszámban.

A pályázatok kapcsán a jó kapcsolatokra azért van szükség, mert új forrásokat keresünk, közvetlenül pályázunk EU-s forrásokra, ahol viszont egyre több pályázatnál előírás, de legalábbis előny, ha együttműködésben, közösen adjuk be partnerekkel. Lehetőleg minél változatosabb partnerekkel. Még jobb, ha szomszédos országokból vagy más, még távolabbi uniós tagállamokból származó partnerekkel. Sőt, olyan is van, ahol a legjobban annak örülnek, ha a pályázó konzorcium tagjai az EU minél több különböző blokkjából jönnek: az unió északi, déli, keleti, nyugati országaiból is részt vesznek a közös pályázati cél megvalósításában. Jó érzés, hogy stabil alapként számíthatunk Steinheim am Albuch testvértelepülésünkre, ahol Holger Weise polgármester vezetésével éppen azon dolgoznak nagy elánnal, hogy a néhány éve egy meghibásodott hűtőszekrény okozta tűzben leégett sportcsarnokukat újra felépítsék – a biztosító finanszírozásával.

Az elmúlt pár hónapban a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) köszönhetően volt alkalmam két olyan nemzetközi eseményen részt venni, amelynek farvizén az uniós pályázatokhoz olyannyira szükséges kapcsolatépítésben tudtunk szintet lépni. Az Európai Települések és Régiók Tanácsa (CEMR) karlsruhei konferenciájának szünetében a romániai Sadu polgármesterének megkeresésére partnerségi, együttműködési megállapodást kötöttünk, és már keressük a konkrét pályázati kiírást, amiben közösen tudunk pályázni. Ugyancsak hasznos és nagyon érdekes volt a főszervező európai szövetség vezetőivel ismerkedni és a magyar delegáció többi tagjával tapasztalatokat cserélni. A Duna szlovákiai oldalán lévő Muzsla település önkormányzatával közös pályázat beadásában segítettük a Pilisborosjenő USC-t annak érdekében, hogy ha elnyerjük a támogatást, akkor a sporton és a sportoló fiatalokon keresztül jobban megismerjük egymást, és akár más területen is dolgozhassunk együtt a jövőben.

A korábban már jól működő és önkormányzati fejlesztéseket is támogató Norvég Alap új támogatási időszaka előkészítés alatt van. Norvég önkormányzati partnerekkel közösen lehetett, és reméljük, hamarosan újra lehet támogatást kérni, ezért nagyon hasznosnak találtam a norvég települési önkormányzatok szövetségének (KS) meghívását egy békeidőben, válsághelyzetekben, krízishelyzetekben, sőt háborús időszakban szükséges társadalmi, kormányzati és önkormányzati felkészültségről szóló eseményre, melynek farvizén volt alkalmam ismerkedni a norvég önkormányzati szövetség vezetőivel, egyes települési önkormányzati vezetőkkel, illetve számos skandináv, lengyel és ukrán önkormányzatnál, katasztrófavédelemben, polgári védelemben dolgozó szakemberrel. Ezek a kapcsolatok akkor fognak jelentősen felértékelődni, ha a Norvég Alap új pályázatait kiírják.

Több, a korábbi években elnyert pályázat megvalósítása 2025-ben kezdődik. Az Ezüsthegyi út és a Tücsök utca vízelvezetése, vízmegtartása projekt mellett elindul a két szlovák-magyar INTERREG-projekt. A TOP Plusz pályázati kiíráson a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal közösen elnyert humán fejlesztések projekt, mely számos hasznos szolgáltatást, előadást, programot, nyári tábort hoz a faluba. A TÖOSZ meghívására részt veszünk egy INTERREG DANUBE-pályázatból támogatott Gondoskodó közösségek projektben, aminek egyik célja innovatív módszerek és fejlesztések kitalálása, kipróbálása, elindítása az idősgondozásban. A közvetlen uniós finanszírozású Városok hálózatai (Networks of Towns) programkiírásban ciprusi, olasz, portugál, görög, litván, spanyol és szlovén önkormányzatokkal és civil szervezetekkel közösen arra nyertünk támogatást, hogy a következő két évben településeinken a klímaválság és a művészetek témájában nyilvános eseményt, programot szervezzünk.

Mindezen forrásteremtéshez kötődő, pályázati előkészítés, illetve kapcsolatépítés és partnerkeresés talán az év végén nagyobb hangsúlyt kapott. Nagy segítség ebben, hogy dr. Nagy Ernő képviselőtársam alpolgármesterként bekapcsolódott az önkormányzat és a hivatal életébe. Napról napra mind több ügyben mélyed el, és veszi fel a fonalat, érti meg a kívülről nem látható problémákat, segíti az előrelépést, a megoldást.

Ha a sok, pályázatokból, külső forrásokból futó projektet jól végre tudjuk hajtani és el tudunk velük számolni, az nagy előny lehet a későbbi pályázatoknál, de leterheltséget is jelenthet a hivatalban, a tanácsnok, az alpolgármester és a képviselők számára is. Ezért az egyik legnagyobb kihívás, hogy több lábon álljunk a külső források, a pályázatok tekintetében, de törekedjünk az óvatosságra, megfontoltságra, nehogy túlvállaljuk magunkat, és a lehetőségekhez mérten leginkább olyan témákra koncentráljunk, amelyek a falu számára fő prioritást jelentenek.

Ebben tud nagy segítséget jelenteni a legalább öt évre szóló gazdasági- vagy ciklusprogram, ami összefoglalja e prioritásokat. Ennek elkészítése is előttünk áll. Az idei tavasszal kell a képviselő-testületnek elfogadnia, már zajlik az előkészítése, az idei költségvetés elfogadása után kerül majd rá sor.

Ahogy egyre tavasziasabb az idő, a Falugondnokság megkezdte a falugondnoksági eszközökkel orvosolható úthibák javítását. A nagyobb szakértelmet és eszközparkot igénylő beavatkozásokkal, amikhez külső cégek bevonása szükséges, mindenképpen megvárjuk a költségvetés elfogadását és a biztosan fagymentes időjárást. Járdaépítést betervezünk a költségvetésbe, de komplett utak aszfaltozására 2025-ben csak ilyen tematikájú pályázati kiírások és nyertes pályázat esetén lesz lehetőségünk – ilyenek kiírásáról sajnos egyelőre nem tudunk.

Azt is nagyon remélem, hogy mikor az újságot olvassák, csak rémálomként sejlik fel az, hogy – a hulladékszállítási feladattal megbízott cég felelőseinek legjobb szándéka ellenére – miként sikerült hulladékos szempontból a januári szállítási időszak. Egyszer sem sikerült maradéktalanul megoldani a feladatot, hol a kommunális (vegyes) lakossági hulladékot tartalmazó kukák, hol a szelektív hulladékot tartalmazó kukák, hol a fenyőfák maradtak ki, vagy nem a megjelölt napokon kerültek elszállításra. A hulladékgazdálkodási feladatok elkerültek az önkormányzatoktól, a folyamatokra formálisan nincs ráhatásunk, a lakossági hulladékos ügyek megoldásával megbízott MOHU és térségenként megbízott alvállalkozói végzik azokat rövidtávú, féléves szerződések keretében. A hibákat, elmaradásokat többször átbeszéltük a logisztikáért és szállításért felelőssel, végigvittük a falun őket, hogy lássák, mely utcába mekkora járművel tudnak behajtani. Ez alapján joggal remélhetjük, hogy a február sokkal jobban sikerül.

Szintén a legaktuálisabb témák közé tartozik, hogy mindenki, így végül a képviselőtestület is el tudta fogadni a helyi építési szabályzat módosítását és az új településszerkezeti tervet, amelyek egyszerre, 2025. január 27-én léptek hatályba. A változásokról, illetve az abból adódó feladatokról a következő lapszámban beszámolunk.

Mindenkinek jó egészséget, szép tavaszt, a szóbeli felvételizőknek pedig nagy kalappal kívánok!

Tömöri Balázs