Pilisborosjenő közlekedési rendjének átalakítása részeként idén nyáron új parkolási szabályok és tesztüzem indult a falu végén a Falónál. A cél, hogy csökkenjen a hétvégi zsúfoltság, biztonságosabbá váljon a gyalogos és kerékpáros közlekedés, védelmet kapjanak a nyugodt lakóövezetek és a település természeti értékeinek védelme.

A Faló környékén a testület fakarókkal zárta le azokat a zöldterületeket, ahol korábban autók parkoltak – így egy természetközelibb, rendezettebb és biztonságosabb tér jött létre, ahol a gyalogosok szabadabban közlekedhetnek. A lezárás nemcsak vizuálisan javította a környezetet, de hozzájárult a rendezettebb megjelenéshez is.

A fizetős parkolás próbaüzemben indult el pünkösdkor, a bölcsőde melletti ideiglenes parkolóban. Egy korábbi lakossági fórumon többen javasolták, hogy a nagyobb forgalmú időszakokban érdemes lenne fizetőssé tenni a parkolást a faluban. A testület ezekre a javaslatokra reagálva indította el a pilot projektet, hogy közösen lássuk: működik-e, és valóban jövedelmező-e a rendszer.

A nyári hétvégéken a parkolás szervezését helyi fiatalok, diákok és kismamák segítették, akiket a testület online toborzott. A segítők munkájával a testület maximálisan elégedett volt – lelkesedésük és helyismeretük nagyban hozzájárult a zökkenőmentes működéshez.

A Levendulás bezárása után a vendégforgalom jelentősen visszaesett, így a fizetős parkolást nyárra felfüggesztették. A lakosság és a segítők visszajelzései alapján a testület ősszel, a kirándulók megjelenésével párhuzamosan tervezi a fizetős parkolás visszavezetését a hétvégékre. A tapasztalatokról ősszel részletes beszámoló készül, amelyet a lakosság is megismerhet.

————————–

Szintén visszatérő lakossági igény, hogy a falu forgalmas utcáin erőteljesebben szabályozzuk a parkolást, hogy a várakozó autók ne akadályozzák a gyalogos és autós forgalmat. Ennek kapcsán ősszel a település további pontjain szeretnénk egyértelműsíteni a parkolási lehetőségeket, táblákkal és a már bevált fakarókkal teremtve rendezettebb környezetet.

Pilisborosjenő keskeny utcái miatt az egyik parkolási alapelv az lesz, hogy csak ott lehet majd az utcán parkolni, ahol az autó nem lóg rá az úttest felületére, azaz legalább egy autónyi széles hely van a padkán. A másik fontos szempont, hogy biztosítani tudjuk a mellékutcákból való biztonságos kikanyarodást, megakadályozva a kereszteződések közvetlen környezetében a padkán való parkolást is. Ezen alapelvek mentén az alábbi területeken tervezünk az első körös beavatkozásokat:

  • Budai út, a település határától a Kossuth térig: Parkolásra csak ott lesz mód, ahol ehhez elég széles padka van, szabad marad a járda és nem akadályozza a kihajtást. Egyértelműek lesznek a Posta/Mandelbrot és a Waldorf iskola előtti parkolási lehetőségek is. Biztosítani kívánjuk a Kossuth tér előtti szűkület szabad használatát is.

  • Templom utca, Rózsa utca a Szent Donát utcáig: A Templom utcán az útfelületi parkolás tiltása, a kereszteződésekben az egyértelmű elsőbbségi viszonyok hangsúlyozását (táblák, felfestések) biztosítjuk.
  • Szent Donát utca: A már meglévő, megállni tilos-szakasz fokozott ellenőrzésére kerül majd sor, kiegészítve a legszűkebb szakaszon a padkán való parkolás tiltásával is, hogy az autók és gyalogosok által is használt, forgalmas úton ne legyenek akadályok, szűkítések.
  • Agyagbánya utca–Prohászka Ottokár utca kereszteződése: Figyelmeztető táblájuk lesz a faluközpont felől érkezőknek, miszerint egyenrangú kereszteződés következik, így remélve az óvatosabb megközelítését a kereszteződésnek.

  • Kossuth tér–bölcsőde közötti útszakasz: Fakarók kihelyezésével tovább egyértelműsítjük a szabad parkolási helyeket a kereszteződések, zöldterületek és a patakpart védelmében.

Bízunk abban, hogy a fenti beavatkozások rendezettebb és biztonságosabb környezetet teremtenek falunk frekventált részein. Mindezek mellett a Falugondnokság jelenlegi telephelyén (Szedmák ház telke) további parkolóhelyeket alakítunk ki, hogy a már sikerrel működő parkoló több autót tudjon befogadni.

A fenti szabályozások tapasztalataiból és a lakossági jelzésekből kiindulva tervezünk majd egy esetleges következő beavatkozási szakaszt.