A 2021-ben megvalósult kutatás többek között feltérképezte a helyiek szociális és egészségügyi helyzetét, valamint felmérte, hogy milyen további szolgáltatásokra tartanak igényt a településen. 

„Mind a lakossági kérdőívezés, mind az intézményvezetőkkel készített interjúk során arra kerestük elsősorban a választ, hogy a helyiek hogyan érzik magukat Pilisborosjenőn, illetve, hogy milyen tényezők mentén válhatnának még inkább gördülékenyebbé, kényelmesebbé számukra a hétköznapok a településen. Ezen felül felmértük a település szociális és egészségügyi helyzetét, továbbá megvizsgáltuk a lakosok igényeit is ezen (és sok más) területen. A narratívákból, valamint a kérdőívekben rögzített válaszok összességéből javaslatokat fogalmaztunk meg annak érdekében, hogy segítséget nyújtsunk a döntéshozók számára a jövőbeli szakpolitikai és településfejlesztési irányok meghatározásában.”

Az önkormányzat által megbízott kutatócsoport több szakaszból álló felmérés adatai alapján készítette el a több, mint száz oldalas tanulmányt, Pilisborosjenő szociális térképét. A felmérésben részt vettek a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Szociológiai Intézetének hallgatói is. A kutatás előkészítése után az egyetemi hallgatók – a kutatók koordinálása mellett – kérdőíveket vettek fel a helyi lakosokkal, valamint interjúkat készítettek a kutatás fókuszát adó témában jártas személyekkel, helyi lakosokkal. A személyes felkereséseken túl minden helyi lakosnak lehetősége volt papír alapon vagy online kitölteni a kérdőív legfontosabb kérdéseit. A nyersanyagok előkészítése és az adattisztítás után a felmérés produktumaként a kutatók elkészítették Pilisborosjenő szociális térképét. 

A kutatás során egyértelműen kirajzolódott, hogy a Pilisborosjenőn élők összességében elégedettek a falu által nyújtott szolgáltatásokkal, azonban szükség van infrastrukturális, egészségügyi és az élet mindennapjaihoz tartozó szolgáltatások fejlesztésére.

A lakosság többek között az alábbi javaslatokat és igényeket fogalmazta meg a felmérés során:  

  • A helyi intézmények és szervezetek céljainak, feladatkörének minél szélesebb körben való ismertetése a lakosokkal, hogy tudják, szükség esetén kihez fordulhatnak
  • Bizonyos esetekben az egészségügyi és szociális szolgáltatások „házhozszállítása”
  • Az egészségügyi szolgáltatás kiterjesztése (pl. fogászat, bőrgyógyászat, nőgyógyászat, pszichológiai tanácsadás), széles körben elérhetővé tétele és „dolgozóbarát” nyitvatartása
  • Idősgondozás és gyermekorvosi szolgáltatások bővítése
  • Szűrő- és laborvizsgálatok helyben elérhetővé tétele, akár mobil megoldással
  • A helyi szervezetek, intézmények informális tájékozódási felületének elősegítése, az önkormányzat és a helyi intézmények közötti párbeszéd támogatása 
  • Sportolási lehetőségek bővítése; konditerem, uszoda, különböző célcsoportokat megszólító torna, többfunkciós szabadtéri sportpályák és fedett rendezvényhelyszínek létesítése, továbbá kerékpárutak, kirándulóútvonalak és futópályák fejlesztése, kiegészítő szolgáltatásokkal
  • Mindennapi szolgáltatások kiszélesítése; kávézó, étkezde, élelmiszerbolt, hentes, termelői piac, fodrászat, optika, emellett közepes árszínvonalú vállalkozások, szolgáltatások támogatása (a szociális feszültségek csökkentése érdekében)

A teljes tanulmány online formában alább olvasható, illetve nyomtatott formában megtalálható községi könyvtárunkban is. 

PBJ_PPKE_Szocialis terkep_publikalando_compressed (1)