Leírás

Pilisborosjenői Kevélyhegyi Tanösvény 2008 tavaszán készült el. Útvonala kb. 10 km hosszú, Pilisborosjenő és környékének legfontosabb kultúrtörténeti és természeti értékeit mutatja be. Az útvonal bejárásához segítséget nyújt a térképet is tartalmazó tanösvényfüzet, / melyet a községi könyvtárban beszerezhet./ Az egyes állomásokon elhelyezett tájékoztató táblák pedig részletes leírással szolgálnak az adott hely érdekességeiről, értékeiről.
 A tanösvény bejárása előtt érdemes megtekinteni a faluba vezető út mentén épült Rozália kápolnát, a szépen ápolt templomkertben álló római katolikus templomot és a Fő u 49. alatt található Német Nemzetiségi Tájházat.
Kirándulásunk első állomása a falu határában található Szt. Vendel emlékmű, mely arra emlékeztet, hogy milyen fontosak voltak az elmúlt században az állatok a borosjenőiek életében. Innen a Vendel-hegyen kialakított Kálváriához vezet az utunk, majd a kék jelzésen a Teve-sziklához érkezünk, ahol az érdekes sziklaalakzatok kialakulásával ismerkedhetünk meg. A völgy mélyén megtekinthetjük az „Egri várat”, majd elindulhatunk meghódítani a Nagy-Kevélyt. Utunk során változatos növényvilágot figyelhetünk meg. A völgy töviskes cserjése után a Magas-erdő cseres-tölgyesén keresztül kapaszkodunk fel a hegyoldalba. A Szódás-barlang szomszédságában lévő kopár dolomitsziklákon ismét más növénytársulással, a dolomit sziklagyepek jól ismert fajaival találkozhatunk. 100 méterrel feljebb gyönyörű Dachsteini mészkőfeltárást tanulmányozhatunk. Egy rövid kevélynyergi pihenő után érdemes egy kis kitérőt tenni a Kis-Kevély É-i oldalában megbúvó Mackó-barlanghoz, majd a nyeregre visszatérve indulhatunk tanösvényünk legmagasabb pontjára. A Nagy-Kevély 534 m-es csúcsáról gyönyörű panoráma tárul a szemünk elé. Megcsodálhatjuk a Dunát, a Budai-hegység és a Pilis legjelentősebb csúcsait. Utunk Kelet felé az Ezüst-kevély gerincén folytatódik, ahol a molyhos-tölgyes karszt bokorerdőt száraz kocsánytalan tölgyes váltja fel. Az Ezüst-hegy csúcsán kisebb Hárshegyi Homokkő bányák feltárásait tanulmányozhatjuk. Egy gyönyörű cseres-tölgyesen keresztül érkezünk tanösvényünk utolsó állomására, az impozáns látványt nyújtó Ezüsthegyi-bányába. Innen kb.: 20 perc alatt kényelmesen visszasétálhatunk a faluba.
Az útvonal több ponton lerövidíthető a térkép alapján, teljes bejárására szánjanak egy egész napot!

A tanösvény nagy része az 1997-ben alapított Duna-Ipoly Nemzeti Park területén halad keresztül, mely a terület természeti értékeinek fokozott védelmére hívja fel a figyelmet!

A tanösvény tájékoztató kisfüzete a községi könyvtárban megtalálható!